taketimebordercollies.blogg.se

Pass nr 2

Kategori: Följ Spot

På dagens träningspass var Spot betydligt mer tänd. Det är ju så med den unga hundens intresse för får att lusten att arbeta kommer gradvis mer och mer. Idag visa Spot mer eye och stil, han var mycket mer uppmärksam på hur fåren reagera på honom. Han överreagera när fåren försökte smita iväg men eftersom jag har Spot i koppel så är det enkelt att korrigera honom. Spot är en härlig hund på många vis och en av de saker jag uppskattar mest så här långt är att han är väldigt lyhörd. Man kan korrigera honom utan att behöva höja rösten speciellt mycket.

Idag lade jag upp träningen lite annorlunda än i förrgår. Sist arbeta vi med bagglamm och idag hade vi tackor. Tackorna är mycket rörligare vilket då resultera i att Spot blev än mer alert och koncentrerad vilket är det jag är ute efter i det här inledande stadiet. När fåren gick iväg från Spot idag hade han kvar viljan att parera upp deras ”flyktförsök”, skillnaden från sist var att han idag var klart mer medveten om vad han gjorde.

Spot får klart godkänt efter dagens träningspass som var ganska långt för en så ung hund, träna i ungefär 15 min med Spot idag. Jag är av den uppfattningen att det inte är mängden av träning utan kvaliteten av den som ger resultat. Det är många som enligt min mening tränar allt för länge och allt för mycket med sin hund. Intresset av att träna hund är många gånger större än vad hunden är kapabel att orka med i ung ålder. Den bästa lösningen för detta är att ha fler hundar och kan man inte ha fler så bör man verkligen tänka på att inte träna ”sönder” sin hund. 

Lägg märke till hur koncentrat och fint Spot har sin svans. Det är en annan sak jag gillar med honom!

Kommentarer

  • Emmelie säger:

    Hej! Vad glad jag blir när jag läser om Spot, (för mig Zip) samtidigt som jag blir lite ledsen! men gud vad har har vuxit! älskade vännen! kul att läsa om honom och träningen iallafall! kommer följa detta!
    //Emmelie Hultman

    Svar: Hej Emmelie! Spot verkar trivas här och kanske ännu viktigare är att jag trivs med Spot;) Den tid han var hos dig har haft en postitiv och bra effekt på Spots start i livet!Vi hörs!
    Jonas Gustafsson

    2013-01-05 | 19:05:44

Kommentera inlägget här: