taketimebordercollies.blogg.se

Frågor och svar

Kategori: Frågor och svar

 
Det kommer fler och fler frågor i kommentarsfälten här på bloggen men även via mejl, vilket är välidgt roligt.
Jag skulle vilja samla detta under en och samma rubrik.
Fråga vitt och brett och kan jag svara så gör jag gärna det. Väljer ni att fråga via mejlen så behöver ert namn inte komma med när frågan och svaret publiceras på bloggen. Det är möjligt att jag gör kategorier av frågor och svar efterhand så att det blir lättare att hitta. En kategori för tävling och en för träning till exempel.
 
Min mejl adress hittas under rubriken kontaktuppgifter i vänsterspalten här på bloggen.
Går bra att fråga via facebook sidan också såklart.

Kommentarer

  • Marianne Ericson säger:

    Hämtfråga: Min hund går ut bra från mig men går in
    kl. 10 eller två och går in för nära fåren. Står jag vid
    fåren så går han ut rätt. Vad gör jag för fel ??? Hur länge ska jag stå vid flocken och hur ska jag träna för
    att få bort detta. Det har blivit ett stort problem.
    Tacksam för tips


    Svar: Hej Marianne! När jag tränar hundar så använder jag mig inte av den övning som du beskriver i din fråga för att få hundar att göra fina utgångar. Det betyder inte att det inte kan fungera men jag har har ett annat upplägg som funkar bättre för mig. Jag går inte in på det här för det blir ett väldigt långt svar. Det du skulle kunna göra förutom att hämta på kortare avstånd är att lägga hunden ned redan efter en 20 meter i utgången. Du går sen rakt mot fåren fram till du kommit lite närmre fåren än vad hunden är. Du går på framdrivningslinjen. När du står lite närmre än vad hunden är så säger du till den ligg med lite strängröst så att hunden förhoppningvis viker ut nosen ifrån fåren, när den gör det skickar du igen. Du kan gå lite mot hunden för att sätta press på den att vika ut huvudet. Låt den springa halva utgången ca och lägg den igen. Gör om samma igen, lägg hunden gå på hämtlinjen tills du passerat hundens avstånd till fåren. Efter ett tag kan du stå kvar vid den plats du skicka hunden ifrån från början och upprepa liggkommandot så att du ser att hunden vill slå ut. Denna "övning" går ut på att hunden ska lära sig att stanna i utgången och efter ett stopp i utgång ska den gå längre ut vid nästa kommando. Längre fram i hundens utveckling kan man ge den kommando i flykten så kommer den att slår ut om man tränat rätt och hunden har inställningen att göra jobbet tillsammans. Hundar behöver kunna visa inlärda koder för att vi ska kunna visa dom hur de ska göra för att det ska bli rätt.

    En sak man bör tänka på i så kallad hämtträning är hur fåren uppför sig. Är fåren så att dom springer mot föraren när hunden passerar kl 9 el 3 i sin utgång så är det inte så konstigt att hundar då vill komma in mot fåren för att försöka få kontroll över dom. Har man lyckats få fåren att bli på det viset så behöver man lösa det problemet. Antingen genom att be någon att "hålla" fåren kvar till hunden är bakom fåren eller så får man skaffa nya får.

    Lycka till och ha tålamod.
    Jonas Gustafsson

    2013-02-07 | 16:01:49
  • Marianne Ericson säger:

    Tack snälla du för tipset jag blev jätteglad att du
    svarade. Det du skriver låter mycket klokt, jag ska
    verkligen följa ditt råd

    Tack igen

    2013-02-12 | 11:56:49
  • Jonas Gustafsson säger:

    Min fråga rör ett problem som jag sett hos flera hundar. Det handlar så vitt jag förstår inte om någon "vanligt låsning" till följd av för mycket koncentration/eye. Hundarna kan i övrigt fungera väl, och ha mycket eller lite eye.

    Problem: Hunden kommenderas att självständigt hålla undan djur t ex vid utfodring. När jag hämtar och kör fram en bal med traktor vill jag kunna lita på att hunden sköter sitt jobb, självständigt och utan övervakning. Så gott som alla hundar (som jag mött) gör detta villigt och med tillräcklig pondus. Problemet är att hunden ofta släpper fram ett eller flera djur för långt, t o m förbi den fiktiva, förbjudna, linjen/zonen innan de reagerar, med påföljden att det blir olika former av rusning och jakt på överträdaren/arna.

    Problemet kan enkelt avhjälpas genom att jag säger hundens namn, "pass på" eller liknande när djuret/djuren närmar sig, då intar hunden någon form av hotställning och "inkräktaren" avlägsnar sig. Men poängen är ju att jag inte skall behöva tänka på djuren - hunden skall sköta detta jobb när jag gör annat.

    Lösning på detta problem (annat än att trots allt hålla koll själv)?
    Svar: Hej Hans!
    Så som jag förstår din beskrivning av det problem du upplever så ser jag på det så här.

    Hunden du beskriver saknar i dagsläget lite självständighet och också självförtroende. Hunden behöver stöd för att bli stark om du förstår vad jag menar?

    Om du tänker tillbaka på hur hunden var från början och under den inledande träningen. Var den stark lugn och trygg då, eller kunde den ibland "brista" med inrusningar och bett som följd? Hur korrigerades i så fall det oönskade beteendet.

    Border collies är smarta och lär sig fort av erfarenheter, bra och dåliga.
    Hundar som gör något vi inte gillar med djuren behöver ju bli visade ett annat sätt att lösa situationen.

    Här följer en beskrivning om hur jag kan tycka border collies i bland kan lära sig slippa något som är lite obehagligt. (Detta är inte riktat direkt till dig Hans, jag har aldrig sett dig träna eller föra en hund vad jag kan komma ihåg)

    Vi säger att den unga hunden tränas lös på fåren och ibland när hunden möter fårens huvudsida så rusar den in i djuren. Den vanliga reaktionen från föraren i ett sådant läge är att föraren reagerar med hög röst som är menat att korrigera hundens beteende. Detta sker ju sällan bara en gång utan många gånger under hundens tidiga utbildning.
    Av detta lär sig hundar i bästa fall att inte rusa in men den lär sig inte hantera situationen på ett bra djurhanteringsmässigt sätt utan den väljer som regel att bli passiv. Hunden har alltså lärt sig att - Om jag inte rusar in får jag inte bannor!!!! Hunden kommer då att vänta på att få hjälp/stöd för att bli trygg med vad den ska göra och framför allt att slippa få ett obehag. Vad en hund upplever som obehag är naturligtvis olika från individ till individ.

    Lösning på ditt problem Hans kan vara följande.

    Låt hunden trycka upp fåren i ett hörn och du står själv inne i hörnet. Låt hunden pressa på så att fåren kanske både vänder upp mot hunden och vill sticka iväg från hörnet. Här vill du nu att hunden själv ska klara att stå emot att fåren vänder upp mot hunden och hunden ska på egen hand stoppa får som vill springa iväg. Använd så mycket röst stöd till hunden som du vill i början (målet är att du ska kunna vara tyst). Stå inte tyst till hunden misslyckas och sen får den skäll. Men om/när hunden brister måste du säga till för att i samma sekund som hunden slutar med det oönskade beteendet ska du ge den stöd och uppmuntran igen. När hunden sköter denna uppgift är det dags att att ställa sig vid sidan om hunden men resten av "övningen" är på samma sätt. På detta vis lär sig hundar som regel att de får lov att jobba på och ta egna initiativ men de lär sig också vad som inte är önskvärt. Tänk på att göra denna typ av övning korta stunder under ett träningspass, 30-60 sekunder i taget brukar jag göra och kanske högst två gånger per träningspass.
    Det tar mycket energi ur hundarna när vi gör saker som dom har svårt för!!!!

    2013-03-25 | 14:59:51
    Bloggadress: http://taketimebordercollies.blogg.se/

Kommentera inlägget här: