taketimebordercollies.blogg.se

Hunden på gården.

Kategori: Allmänt

När man bestämt sig för att ha en Border collie som arbetshund i sin djurbesättning så finns det en del saker man bör beakta tycker jag. Lantbruk är en farlig arbetsplats både för människor och för hundar. Men det är inte bara de direkta farorna som jag tänkt ta upp här utan det är mer saker jag tycker man bör undvika om man vill skapa förutsättningar för att en så bra arbetshund som möjligt.

Nu är det vanligast hos de flesta som skaffar vallhundar att man skaffar en valp. Farorna för valpen är många, bilar maskiner, djuren mm mm. Vill man få så bra kontakt med hunden som möjligt så är jag av den bestämda uppfattningen att man inte låter valpen och den unga hunden springa vind för våg på gården. Då blir hunden självständig på fel sätt. Den lär sig att inte lyssna och kanske börjar springa hemifrån i brist på annan sysselsättning. När hunden sen ska påbörja sin träning så har man relationsproblem. När hunden är tränad och vet vad som gäller i relation till människor och vad som förväntas av den, då kan hunden gå och skrota på gården utan att det påverkar relationen och arbetsförmågan lika negativt. Jag låter inte mina hundar skrota omkring oavsett ålder. 

Populära sysslor som många lantbrukare brukar ha för sina hundar är bl.a. att ta med den i stallen/ladugården när den är väldigt liten, för att den ska vänja sig vid miljön. Det tycker jag är att utsätta valpen/unghunden för onödig påverkan och fara. För mig är det inte så bråttom med sådant. När hunden har mognat blivit tränad och fått stort förtroende för ägaren så brukar det inte vara några problem med miljöer på gården. Hundarna drivs ju av att arbeta med djuren så där djuren är och arbetet finns där vill hunden så klar vara med. Undantag finns men hör inte till vanligheterna.

Åka traktor.

Detta är något som de flesta hundar gillar av den enkla anledningen att dom får vara med. Jag tycker att detta är ganska onödigt och stor risk för skada när hunden hoppar ut och in ur traktorn. Fastnar hunden i fotstegen så kan skadorna bli väldigt stora. Ska man ha hunden med i traktorn bör man fixa till fotstegen så att hunden inte kan skada sig på det.

Spot kommer inte vara här inne så många gånger i sitt liv!

Hunden och djuren.

Låt inte hunden ha möjlighet att arbeta på egen hand (tjuvvallning). Finns djuren i hagar runt boningshuset så låt för allt i världen inte den unga hunden springa där fram och tillbaka längs staketet eller sitta bakom en grind och stirra på djuren dagarna i ända. Detta leder BARA till problem! Det finns otaliga exempel på beteenden som hunden har lärt sig på egen hand som påverkar brukbarheten och träningen av hunden.

Om man inte har möjlighet att ha full koll på hunden på gårdsplanen eller i stallen/ladugården när den är ung så är mitt råd att hunden är på ett bestämt utrymme, hundgård, boxplats eller uppbunden. På så vis lär sig hunden inte att hitta på otyg utan den lär sig att koppla av när ägaren jobbar med annat.

Tänk efter före.

Tyck inte synd om hunden för att den inte får vara med överallt. Hundar behöver gränser och regler, av detta blir de trygga och mer sammarbetsvilliga. Försök fundera ut vad som kan vara dåligt för hunden att vara med på, d.v.s saker som kan äventyra hundens förmåga och kapacitet som arbetshund.

Mina hundar är arbetshundar först och främst! Jag uppskattar mina hundar för det arbete de utför.

 

Kommentarer

  • Louise säger:

    Jättebra och intressant blogg. Kul att du delar med dig av dina kunskaper !

    Svar: Tack!
    Jonas Gustafsson

    2013-01-27 | 21:36:34
    Bloggadress: http://workdogs.se
  • Emmelie Hultman säger:

    Hej igen!.. Alltid kul att läsa om Spot (Zip) och din träning!.. När jag såg bilden här ovan på honom föll några tårar.. Men vet ju att detta var det bästa för honom och att han har det så bra hos dig!!!
    Mvh Emmelie Hultman

    2013-03-09 | 15:44:36

Kommentera inlägget här: