taketimebordercollies.blogg.se

Träna trångt

Kategori: Träning

Att träna i hörn och längs staket är något jag lägger ganska mycket tid på under hela hundens utbildning. (Att träna i trånga fållor tycker jag inte är lika bra eftersom man inte kan variera träningen så mycket där. Det blir mest att hunden går runt på fårens baksida och det hjälper inte hunden att utvecklas så som jag vill.) Jag gör detta för det är väldigt viktigt för en arbetshund att ”våga” vara nära djuren. Den ska röra sig lugnt tryggt och utan att tveka ska den gå in nära djuren när det inte finns plats för den att hålla sig på det avstånd den egentligen tycker bra. Det för också med sig så mycket annat positivt för hunden när den klarar av att vara nära i alla situationer oavsett hur fåren står eller går när hunden ”tvingas” in nära. Hunden kommer att vara mer mån om att hantera djuren på ett bra och schyst vis när den inte ha rädslor och spänningar i sig när den är nära fåren. En riktigt bra välutbildad hund ska faktiskt kunna stå i princip näsa mot näsa mot ett djur som hotar den och ändå klara av att ta styrning från sin förare. Om den klara det är den i mina ögon riktigt pålitlig, trygg och avslappnad. Fåren känner vad hunden har för ”vibbar” och hundar som inger respekt och förtroende genom att vara lugn och trygg i sin utstrålning mot djuren kommer att vara en mer användbar hund i alla lägen. Den kommetr till och med få en mycket bättre utgång och upptag med hjälp av ett större självförtroende. 

Filmen nedan visar en hund jag tränar just nu som har börjat få det lugn och trygghet som jag eftersträvar. Den är inte färdigutbildad än, men en bra bit på väg.

https://www.youtube.com/watch?v=3wKvYBS3hFU

 

Kommentarer

  • Maria säger:

    Hur lär du in "time"?

    Svar: Hej Maria!Kommer att skriva om det här på bloggen så inom kort. Något du kanske kan ta med dig i din träning redan nu är följande. För mina hundar betyder ett sakta kommando aldrig framåt dvs jag startar aldrig mina hundar med ett ord som betyder sakta. Startar en hund för fort på sitt framåt kommando så är det fel på framåt kommandot och ska inte kompenseras med ett åtföljande sakta kommando.
    Jonas Gustafsson

    2013-01-17 | 09:41:17
  • Anne Buer säger:

    Hei Jonas, så flott å lese din blogg - få fint å se litt film også. Jeg har en tik, som er 21mnd. Hun har naturlig utganger, og driver fint, men hun holder seg litt igjen selv, alikevel så føler jeg ikke hun er usikker. Har trent henne masse slik du viser her og ser jeg har klart å gjøre henne mer trygg. Hun viser uerfarenhet på å parrere og kan fort tenke biting. Hvordan trygger jeg best her ? Jeg bør jo ikke si nei når hun tørr å gå i hodet på dyra, men hun velger fort å snappe mot dem dersom de har stor fart tilbake til de andre dyra. mvh Anne

    Svar: Hej Anne! Så som jag läser din text så tror jag att din hund behöver bygga upp både sitt självförtroende gentemot djuren och sin känsla av att ha kontroll. Du kanske skulle prova att gå tillbaka i träningen ett litet tag. Om du läser under rubriken - Följ Spot här på bloggen och ser om det kan ge dig en idé om hur jag gör för att "bygga upp" en hund.
    Jonas Gustafsson

    2013-01-18 | 00:08:30

Kommentera inlägget här: