taketimebordercollies.blogg.se

Pass nr 6

Kategori: Följ Spot

Idag gjorde Spot sitt sjätte pass och jag försökte idag igen att få fram mer eye i honom. Och det lyckades!

Som jag skrev efter pass 5 så var jag inte riktigt nöjd med hur de får jag använde reagera på Spot. Det behövdes för lite tryck för att de skulle flytta sig och när fåren gick iväg gick dom lite för fort vilket gjorde att Spot sluta trycka och ville kontrollera istället. Visst, det är rätt beteende i hunden men inte det jag var ute efter. För att detta skulle bli bättre så lät jag en annan hund arbeta på fåren så att de skulle vara mindre flyktiga.

Hur kan jag då veta att Spot använde mer eye?

Nu när fåren var mer "rätt" så Spot behövde trycka lite mer för att dom skulle gå iväg. Förutom att man ser på hunden att den kanske sänker sig lite till så kan man lägga märke till att det är precis som något ”hindrar” den lite att gå fram mot djuren. Och det är precis det det är. Det är hundens eye som gör att den saktar av (stannar av) och den känner in hur mycket den behöver trycka så att den inte skrämmer djuren och på så vis tappar kontrollen. Idag var alltså första gången som Spot använde sig av denna egenskap. När nu Spot börjar använda sitt eye så innebär det att han försöker både flytta dom och kontrollera dom.( Ett annat sätt att se att hunden börjar använda eye och väga av sin påverkan av fåren är att linan blir lite slak).Det är precis det den vuxna färdiga vallhunden alltid ska göra när den går mot djur för att flytta dom. Jag tolkar dagens träning så här-  Idag var första små stunderna som Spot medvetet flytta djuren, innan har han bara medvetet kontrollerat dom. Tidigare har dom flyttat sig av Spots blotta uppenbarelse. 

Hur gjorde jag då för att få fåren att bete sig bättre för Spot? Jag använde Spots pappa Take Time Tyke för att fåren skulle få mer förtroende för hundar. Eftersom får är flyktdjur så är det viktigt att Tyke inte rör sig fort vare sig i sin framåt rörelse eller i sina sidledsrörelser Tyke måste vara en ”smooth operator" helt enkelt. Jag inte bara Tyke, det ska alla vallhundar vara i en sådan situation enligt min mening.

Se den korta filmen på hur Tyke hantera dagens träningsfår via länken här under

https://www.youtube.com/watch?v=b0WHfnvFoOY

 

 

Kommentarer

  • jennie säger:

    Den här bloggen blir ju bara bättre och bättre! Alltid trevligt med en filmsnutt :-)

    Svar: Bara vänta ska du få se;)
    Jonas Gustafsson

    2013-01-12 | 22:23:07
    Bloggadress: http://www.livetpafarmen.blogspot.com
  • Anni säger:

    Jätteintressant läsning, men inte heller här gick det att se filmen? Går det att lägga ut dem igen?

    2013-04-12 | 10:55:46

Kommentera inlägget här: