taketimebordercollies.blogg.se

Framåt!

Kategori: Träning

För en arbetande vallhund är det absolut viktigaste kommandot- Fram/Get up/ Walk on.

Det är denna framåtrörelse som flyttar djuren och det är i den som det allra mesta av det som är viktigt för bra och effektiv djurhantering ligger.

För mig och så som jag ser det så är det väldigt viktigt att det jag vill hunden ska utföra när jag lär in de olika kommandona under hundens utbildning, att det uppfattas rätt av hunden. När jag lär in kommandot fram så är det otroligt viktigt att hunden verkligen förstår vad jag menar.

Vad är då fram?

Jag vill att mina hundar ska ha förstått kommandot fram enligt följande:

¤ Koncentration

¤ Mjukt

¤ Stadigt

¤ Ta fåren rakt i den anvisade riktningen

För att lyckas med detta behöver hunden använda sitt eye, sin balans, sin förmåga att trycka och kontrollera djuren. När en vallhund börjar bli färdigtränad så ska den ha full förståelse att det är dennes ansvar att flytta djuren. Kommandot fram har till en början en betydelse att hunden ska gå rakt fram mot djuren men när hunden ’är mer färdig ska det betyda- ta djuren rakt ifrån dig. Det innebär för den färdiga hunden att den inte alls behöver gå rakt fram, utan den måste ta upp balansen på djuren först och när djuren viker av från den ”rätta” riktningen ska hunden instinktivt parera fåren tillbaka till den ”rätta” riktningen.

De allra flesta unghundar behöver gå igenom tre olika faser för att få framkommandot att fungera på det sätt som jag vill att det ska vara. Det är väldigt få hundar som har ett färdigt fram i sig när de börjar sin utbildning utan vi tränare får hjälpa dom på vägen. 

När hunden ska driva djuren till oss så har den stöd och hjälp av att den arbetar mot oss och att den faktiskt i början jobbar på nära avstånd och då känner att den har kontroll på djuren. När djuren sen ska börja drivas ifrån oss så känner de flesta hundar att de inte längre har kontroll på djuren vilket många gånger resulterar i att hunden inte kan ta in det vi vill lära den.

I början av drivningsträningen så är det bra om hunden bara är trygg med att följa efter fåren. Att hunden blir trygg med att följa efter djuren när den driver är fas ett. Nästa fas blir att den börjar parera djuren så att drivningen går lite mer rakt. När hunden är trygg med detta kommer den att börja trycka mer på djuren så att den verkligen blir bestämd i sin kontroll över djuren. När den gått igenom dessa tre faser så har hunden en bra framåtrörelse och börjar bli riktigt användbar.

Se upp med!

Det är lätt hänt för de som är nya inom vallhundsträning att kommandot framåt får en helt annan innebörd än vad det egentligen ska ha. Istället för att betyda gå rakt mot djuren så blir det ett ”sätt igång” kommando. Det innebär att hunden många gånger går och parerar djuren mot föraren innan den går framåt. Då är det inte så konstigt att när man börjar driva bort djuren ifrån sig att hunden vill gå till klockan tolv och ta dom till föraren- Det är faktiskt det som hunden har blivit lärd att göra på kommandot fram - Ta dig till klockan tolv och ta djuren till mig! I vissa fall har hunden uppfattat det så på grund av att tränaren inte har varit uppmärksam helt enkelt. Själv brukar jag inte använda just ordet fram i början utan gör ett ljud eller använder hundens namn när jag vill att den ska starta.

En annan sak jag tycker det är viktigt att se upp med är att inte styra hunden för mycket i sidled i träningen av att driva djuren till eller ifrån föraren. Börjar man styra sin hund för mycket för tidigt så kommer hundens eget initiativ att försvinna och man har då en hund som i mina ögon är begränsat användbar. Border collies är i de flesta fall väldigt samarbetsvilliga och mjuka hundar och bara för att föraren ska bli nöjd så ger dom avkall på delar av sin instinkt.Detta kan då resultera i att hunden inte tar ansvar för djuren eftersom föraren inte låter den utveckla ett ansvarstagande.

För mig är vallning inte kommandona jag lärt hunden utan det som pågår mellan hunden och djuren. När hunden vet hur den fungerar i förhållande till djuren, utför de kommandon jag ber den om och att den har förstått att vi gör detta arbetet med djuren tillsammans, först då är det en användbar vallhund i mina ögon.

Kommentarer

  • Hans Nilsson säger:

    Min fråga rör ett problem som jag sett hos flera hundar. Det handlar så vitt jag förstår inte om någon "vanligt låsning" till följd av för mycket koncentration/eye. Hundarna kan i övrigt fungera väl, och ha mycket eller lite eye.

    Problem: Hunden kommenderas att självständigt hålla undan djur t ex vid utfodring. När jag hämtar och kör fram en bal med traktor vill jag kunna lita på att hunden sköter sitt jobb, självständigt och utan övervakning. Så gott som alla hundar (som jag mött) gör detta villigt och med tillräcklig pondus. Problemet är att hunden ofta släpper fram ett eller flera djur för långt, t o m förbi den fiktiva, förbjudna, linjen/zonen innan de reagerar, med påföljden att det blir olika former av rusning och jakt på överträdaren/arna.

    Problemet kan enkelt avhjälpas genom att jag säger hundens namn, "pass på" eller liknande när djuret/djuren närmar sig, då intar hunden någon form av hotställning och "inkräktaren" avlägsnar sig. Men poängen är ju att jag inte skall behöva tänka på djuren - hunden skall sköta detta jobb när jag gör annat.

    Lösning på detta problem (annat än att trots allt hålla koll själv)?

    Svar: Hej Hans!
    Så som jag förstår din beskrivning av det problem du upplever så ser jag på det så här.

    Hunden du beskriver saknar i dagsläget lite självständighet och också självförtroende. Hunden behöver stöd för att bli stark om du förstår vad jag menar?

    Om du tänker tillbaka på hur hunden var från början och under den inledande träningen. Var den stark lugn och trygg då, eller kunde den ibland "brista" med inrusningar och bett som följd? Hur korrigerades i så fall det oönskade beteendet.

    Border collies är smarta och lär sig fort av erfarenheter, bra och dåliga.
    Hundar som gör något vi inte gillar med djuren behöver ju bli visade ett annat sätt att lösa situationen.

    Här följer en beskrivning om hur jag kan tycka border collies i bland kan lära sig slippa något som är lite obehagligt. (Detta är inte riktat direkt till dig Hans, jag har aldrig sett dig träna eller föra en hund vad jag kan komma ihåg)

    Vi säger att den unga hunden tränas lös på fåren och ibland när hunden möter fårens huvudsida så rusar den in i djuren. Den vanliga reaktionen från föraren i ett sådant läge är att föraren reagerar med hög röst som är menat att korrigera hundens beteende. Detta sker ju sällan bara en gång utan många gånger under hundens tidiga utbildning.
    Av detta lär sig hundar i bästa fall att inte rusa in men den lär sig inte hantera situationen på ett bra djurhanteringsmässigt sätt utan den väljer som regel att bli passiv. Hunden har alltså lärt sig att - Om jag inte rusar in får jag inte bannor!!!! Hunden kommer då att vänta på att få hjälp/stöd för att bli trygg med vad den ska göra och framför allt att slippa få ett obehag. Vad en hund upplever som obehag är naturligtvis olika från individ till individ.

    Lösning på ditt problem Hans kan vara följande.

    Låt hunden trycka upp fåren i ett hörn och du står själv inne i hörnet. Låt hunden pressa på så att fåren kanske både vänder upp mot hunden och vill sticka iväg från hörnet. Här vill du nu att hunden själv ska klara att stå emot att fåren vänder upp mot hunden och hunden ska på egen hand stoppa får som vill springa iväg. Använd så mycket röst stöd till hunden som du vill i början (målet är att du ska kunna vara tyst). Stå inte tyst till hunden misslyckas och sen får den skäll. Men om/när hunden brister måste du säga till för att i samma sekund som hunden slutar med det oönskade beteendet ska du ge den stöd och uppmuntran igen. När hunden sköter denna uppgift är det dags att att ställa sig vid sidan om hunden men resten av "övningen" är på samma sätt. På detta vis lär sig hundar som regel att de får lov att jobba på och ta egna initiativ men de lär sig också vad som inte är önskvärt. Tänk på att göra denna typ av övning korta stunder under ett träningspass, 30-60 sekunder i taget brukar jag göra och kanske högst två gånger per träningspass.
    Det tar mycket energi ur hundarna när vi gör saker som dom har svårt för!!!!



    Jonas Gustafsson

    2013-03-06 | 16:46:51
  • Hans Nilsson säger:

    Utmärkt svar! Det kan säkert ligga något i detta, även om det är svårt att erkänna, att jag "någonsin skulle ha gjort något fel".

    Och precis den övning (och likande) du beskriver brukar jag låta hunden utföra. Jag har dock inte kopplat ihop det ena med det andra, dvs att hundens "skenbart" passiva attityd när hon får ansvar, kan vara en följd av mitt sätt att lösa problemet med inrusningar när hon var yngre.

    (Jo, vi har träffats tidigare, men det var för hundra år sedan.)

    Hans

    2013-03-25 | 15:52:37
  • Jenny Morales säger:

    Tack Jonas för inspirerande läsning!

    Svar: Tack!
    Jonas Gustafsson

    2013-04-02 | 01:12:33

Kommentera inlägget här: