taketimebordercollies.blogg.se

Kommandon

Kategori: Träning

 
Vallhundar behöver kommandon för att herden ska kunna utbilda hunden till en högre nivå och att  hjälpa hunden i sitt arbete. Att lära hunden kommandona tar tid och kräver att herden tänker efter före inlärningen av dessa påbörjas.
 
Vilka kommandon vill jag använda?
 
Svenska? Engelska? 
 
Vad ska dom betyda?
 
Hur ska dom uttalas? 
 
Tonläge?
 
Jag använder mig av åtta ord inklusive hundens namn. 
 
Sju av orden har ett motsvarande kommando på vissla. 
 
Dessa åtta ord delar jag upp i två kategorier. 
 
Kommandon som endast används i träning/arbete när hunden är i kontakt med fåren är sex stycken. 
Två kommandon används både i vardag och i arbete.
 
Vardagskommandon som även används i träning/arbete.
Hundens namn. 
Inkallning.
 
De kommandon som jag endast använder i kontakt med får är dessa. 
 
Kommando för att starta hunden mot fåren.
 
Svenska /Engelska 
 
Fram/ Get up
 
Att hunden ska arbeta långsammare och mer koncentrerat. 
 
Sakta/Time 
 
När hunden  ska röra sig medurs runt fåren. 
 
Ut/Come bye
 
När hunden ska röra sig moturs runt fåren. 
 
Gå/ Away
 
När hunden ska stanna. 
 
Ligg/Lie down
 
När hunden ska vända sig om för att släppa får den har framför sig och börja arbeta med eller söka efter andra djur. 
 
Look back.
Har inget svenskt ord för detta och det borde jag nog egentligen. 
 
Fem av kommandona kallar jag baskommandon.
 
Fram
Sakta
Ut/Gå
Ligg
 
Dessa ska hunden lära sig i ett förhållande till fåren. INTE i ett förhållande till herdens POSITION eller KROPPSSPRÅK!
 
Det är viktigt att den som tränar vet vad den vill att hunden ska göra när vi säger de olika kommandona. Är tränaren tydlig med hur den vill att hunden ska göra blir det väsentligt mycket enklare för hunden. Fåren kommer också att uppleva hundens signaler pålitligt och respektfullt. 
 
Baskommandonas betydelse.
 
Fram.
 
Fram = Långsamt mot djuren.
 
Fram är det ABSOLUT viktigaste kommandot!
 
Så jag börjar med det allra sist av baskommandona.
 
Innan jag börjar med ordet fram så använder jag hundens namn eller ett litet uppmuntrande ljud, tex ett "klickande ljud". 
 
När hunden ska starta mot fåren ska den alltid gå långsamt!! 
 
Fram har en större inbörd lite längre fram i utbildningen. 
 
Läs mer om Framåt på denna sida.
 
 
 
Sakta.
 
Sakta= gå långsammare.
 
Sakta betyder att hunden ska göra en tydlig ändring av sin fart. Hunden ska gå att stanna på ordet sakta om herden säger sakta tydligt och med kraft. Hunden ska också stanna om sakta upprepas 3-4 gånger på rad i lite tät följd. 
 
Ut/Gå
 
Sidokommando= hunden rör sig målmedvetet i en lagom fart runt fåren i den anvisade riktningen, medurs eller moturs. 
 
Hunden rör sig i anvisad rikting till den får besked på att stanna eller gå fram mot djuren.
 
OBS! 
När hunden närmar sig motsatt sida av fåren i förhållande till herden SKA hunden börja arbeta fram mot fåren i en vilja att flytta dom till herden! Om man lär hunden att springa runt runt och förbi klockan 12 finns risk att man förstör hundens inbyggda kompass. 
 
Ligg
 
Ligg= hunden lägger sig ner omedelbart i ett förhållande till fåren. 
 
Hunden ska respektera att lägga sig med en gång. Den ska inte krypa in lite mot djuren oavsett om den kommer från att röra sig i sidled eller från att ha gått fram mot djuren. Hundar får ett bra ligg när relationen till fåren är rätt. Dvs när hunden har ett språk med fåren och vet hur den ska förhålla sig till dom, hur den kontrollerar och hanterar dom. 
 
Läs mer här vad hunden behöver ha utvecklat för färdigheter innan kommando träningen börjar.
 
 
Look back 
 
Look back = vänd dig om och invänta kommando. ( Ut/Gå eller Fram) 
  
Jag använder normal samtalston när jag lär in baskommandona. Detta gör bland annat att det finns utrymme att uttala kommandona på fler sätt villet då gör att hunden kan lära sig flera varianter av kommandon. Jag lägger således inte till något extra ord/ljud utan ändrar tonläget. 
 
T.ex. Jag använder inte kommandot gå bort.
Vill jag att hunden ska öppna upp mer på ett sidledskommando så säger jag kommandot med kraftigare röst. Fördelen med detta är att hunden förstår med en gång vad jag vill. Ska man säga bort höger eller höger bort är det stor risk att hunden tar fel håll eller inte öppnar upp med en gång. Vallhundar hör bra och vill vara till lags, vilket gör att de reagerar på det första ljudet dom hör. Det är också ganska svårt att på ett större avstånd be hunden att röra sig lite vidare genom  att ropa bort och sen vissla ett sidledskommando
 
Om grundträningen görs bra konsekvent och i rätt tonläge kommer de allra flesta hundar förstå andra tonlägen, utan så mycket extra träning. De allra flesta hundar har 3-4 olika utföranden av kommandona i sig bara man som tränare tänker sig för när man lär in baskommandona. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: