taketimebordercollies.blogg.se

Förutsättningar

Kategori: Träning

När man ska träna sin unga vallhund så är det viktigt att förutsättningarna är så bra som möjligt.

Jag strävar alltid efter att träningen ska vara så utvecklande som möjligt för hunden.

Träningen ska ge hunden något och inte mig själv i första hand.

Det är den unga vallhundens instinkt som ska väckas och dess egenskaper som ska utvecklas.

Den ska lära sig att kommunicera med fåren.

Den ska lära sig att lyssna på sin förare.

För att uppnå kvalitet i träningen så är det viktigt att vissa förutsättningar finns. Förutsättningar som skapar en trygg och utvecklande miljö för hunden.

Förutsättningar

Området man tränar på ska inte vara för stort. Hunden behöver känna att den har kontroll på djuren. Kan djuren springa ifrån hunden bygger det ofta upp en frustration hos hunden och även föraren.

Det absolut viktigaste är fårens beskaffenhet för att träningen ska ge så mycket som möjligt.

(Ni som läser här på bloggen kontinuerligt har säkert lagt märke till att jag väljer ut får beroende på vad jag vill att hunden ska lära sig i sin kommunikation med fåren.) 

Fåren ska ha ett för får naturligt beteende. De ska gå undan för hunden på ett lugnt och bra sätt när hunden gör ”rätt”. Skulle hunden komma för nära djuren så ska de reagera på det, genom att öka farten markant eller vända upp mot hunden. Om får gör på detta viset så kommer de allra flesta hundar att förstå efter ett tag att det är den själv som skapar oönskade situationer. För att hunden ska förstå vad som pågår så behöver den ha ett gott självförtroende och trygghet med att vara nära fåren samt en stor känsla av kontroll.

Att träna med lina i den inledande träningen hjälper inte bara hunden att förstå hur den påverkar djuren men det hjälper även fåren att få förtroende för hunden.

Får är INTE dumma.

Får beter sig efter hur de har blivit behandlade. Låter man hundar springa runt fåren snävt, fort, upphetsat och okoncentrerat kommer fåren snabbt att tappa förtroendet för hundar och lära sig att gå jättenära föraren och lyda förarens minsta rörelse. Får lär sig fort att det är människan som håller rovdjuret hunden borta från dom.  När fåren har blivit på detta viset så är förutsättningarna för kvalitativ träning borta. Det blir skyddad verkstad där inget händer med fåren som hunden instinktivt måste reagera på och det i sin tur gör hunden oförbered på ”verkligheten”.

Plats.

Jag är av uppfattningen att träna på samma plats med den unga hunden är en stor fördel. Att åka omkring till olika platser och träna är naturligtvis väldigt bra men inte förrän hunden uppför sig bra i alla situationer och att den kan sina kommandon bra. Först då tar jag mina hundar till nya platser.

Är man nybörjare så är det klart att man måste åka till andra ställen för att lära sig mer om hur man ska träna sin hund att bli väl användbar.

Tid.

Att träna långa pass med en unghund gör mer skada än nytta. Jag eftersträvar kvalitet med en hund som är koncentrerad. Att träna 15 min i ett pass med en unghund är ett långt pass för mig. Om en hund börjar sitt träningspass koncentrerat fokuserat och tar in det jag försöker förmedla till den. Men efter 5-7 min börjar lyssna sämre, tappar sin koncentration el liknande tar jag genast en kort paus. Pausar i hagen ca en halv minut eller så. Går fram till hunden klappar den och pratar med den, tar kanske bort den en bit från fåren när jag gör detta och sen börjar jag träna och slutar helst innan den visar mentala trötthetssymptom igen.

Jag tränar hellre inte alls än att jag tränar när förutsättningarna är dåliga.

Då blir träningen mer för min skull än för hundens och då når jag inte de mål jag har med träningen av mina hundar.- Väl fungerande och väl förbereda för god djurhantering i sammarbete med mig.

Kommentarer

  • heidi Billkvam säger:

    Jeg blir alltid inspirert av dine kloke ord ! Tack :)

    Svar: Kul! Tack!
    Jonas Gustafsson

    2013-02-04 | 10:22:37
  • Ewa-lena Strömbäck säger:

    Hej
    Vad bra att du sätter ord på det jag tänkt men inte fått svar på :))

    2013-02-04 | 11:07:37
  • Anonym säger:

    En genial blogg! Relevanta aspekter, väl formulerat! Bra med instruktiva videoklipp! Generöst att du delar med dig.

    Hans Nilsson

    Svar: Tack Hans, för att du gillar det du läser och ser här:)
    Jonas Gustafsson

    2013-02-04 | 14:27:50

Kommentera inlägget här: