taketimebordercollies.blogg.se

Bygga självförtroende

Kategori: Träning

Här en liten film på en hund som jag tränar just nu. Denna hund har jag bedömt som något osäker mot fårens huvudsida. Detta är väldigt vanligt att unga el oerfarna hundar har problem med. Det är när fåren inte vill gå eller förstår att gå undan för hunden som vi behöver hunden som mest. Border collies tillhör vallhundstypen som kallas för ”headingdogs” vilket innebär att de ska gå på huvudet för att stoppa och vända fåren. Så länge fåren vänder ifrån hunden utan att ifrågasätta den så brukar det inte vara några problem, men så uppför sig långt ifrån alla får.

Med risk att bli tjatig.

Jag är av övertygelsen att unga hundar behöver bygga upp två saker när de börjar sin träning.

1.       Känsla av kontroll över fåren, d.v.s. att fåren inte kan springa ifrån hunden.

2.       Självförtroende gentemot fåren, att den inte blir nervös eller stressad när den möter fårens huvud.

Jag tror att nästan alla hundar som springer fort och snävt runt i början, gör inrusningar och biter djuren gör detta av de inte har tillräcklig känsla av kontroll och eller tillräckligt med självförtroende.

I filmen ser ni att hunden vid flera tillfällen går rakt in mot fårens huvud och vänder bort dom. Vid ett tillfälle brister hunden och kastar sig mot ett får som har huvudet mot hunden när jag ber hunden att gå runt. I den sekvensen är det som jag ser det tre faktorer som gör att hunden inte lyckas.

1.       Att den inte har tillräckligt med självförtroende gentemot fåren än.

2.       När fåret sätter press på hunden och jag samtidigt kräver något av hunden så brister den.

3.       Att jag hamnat i läge bakom hunden så den har inte tillräckligt med stöd från mig.

När jag bygger upp en hund vill jag inte ha får som har rumpan mot hunden hela tiden, då kommer jag inte åt problemet. Det är ju huvudsidan som är den svåra, att då ”undvika” den sidan gör inte träningen effektiv.

För att en hund ska ha ett bra avstånd och arbetssätt mot djuren måste den först lära sig att vara nära dom. Att jaga ut en hund från fåren när den är het och bitig löser inga problem enligt mig. En sådan hund funkar bara bra när den är långt från djuren och när jag behöver den som mest kommer den inte att vara tillräckligt behjälplig eftersom jag inte utbildat hunden i att vara nära djur som hotar den.

På filmen lägger ni kanske märke till att jag pratar mycket men ganska lågmält med hunden nästan hela tiden. Vid tillfället den brister markerar jag med rösten att det inte var okej att göra så, lägger hunden ner snabbt och startar igen. 

 

 https://www.youtube.com/watch?v=NF9QOmmkvIw

 

Kommentarer

  • Anni säger:

    Mycket givande att läsa dina artiklar men den film som ligger under artikeln "bygga självförtroende" är ej tillgänglig på youtube. Vet du varför?

    Svar: Hej! Ska kolla varför den inte går att se. Jag kolla på den för ett par dagar sedan men ska kolla
    Jonas Gustafsson

    2013-04-05 | 21:15:17

Kommentera inlägget här: