taketimebordercollies.blogg.se

Hoppa!

Kategori: Allmänt

 

En fråga jag fått ofta genom åren är om jag tycker det är bra att vallhunden lär sig hoppa över grindar, staket, fållor och dyligt. Detta är en fråga som varje hundägare måste svara på själv. Man får väga fördelarna som det kan vara att hunden snabbt kan ta sig över saker mot nackdelarna, skador större slitage på hunden bla. Har man en stor fårbesättning och därmed mycket djur i hanteringsfållor tycker jag det är väldigt praktiskt med hundar som kan hoppa fram och tillbaka mellan fållorna. Om hunden skulle fastna i grindar eller staket är skaderiksen väldigt stor och skadorna kan bli väldigt allvarliga, ja det kan bli så illa att hunden blir så skadad att den inte går att bruka i arbete mer.

För en del år sedan lärde jag mina hundar att dom ABSOLUT inte fick hoppa över staket och grindar. Anledning till detta var dels att jag sett två hundar fastna i staket när jag var i England och jobba hos Derek Scrimgeour. Denna ena hunden bröt svansen och den andra fastna och hängde i ena bakbenet utan att ha markkontakt med frambenen. Som tur var så blev denna hund inte skadad på något sätt. Om ni någon gång skulle ha en hund som fastnar med benen i någonting så se för allt i världen till att ni har ryggen mot hundens ansikte när ni tar loss hunden så att ni inte riskerar att bli illa bitna i ansiktet. När hundar fastnar  (det kanske även gör väldigt ont för hunden) så är risken stor att även den snällaste hund får panik och försöker bita sig loss.

De senare åren har mitt dagliga arbete med får och hundar sett lite annorlunda ut vilket gjorde att jag omvärdera min ståndpunkt och har lärt/tillåtet mina hundar att hoppa. Jag resonerar som så att jag är villig att ta risken helt enkelt. Jag har lagt tid på att få dom att hoppa på ett ganska bra sätt. Ska man ha hundar att hoppa är det bäst att man lär dom hoppa med vettig teknik, skaderisken blir mindre då så klart. De flesta Border collies har ju en inbyggd övertro på sin egen förmåga i kombination med att vara till lags, vilket kan göra att dom inte förstår att dom blir trötta. En trött hund kan ha hur bra hoppteknik den vill, men när kraften i benen inte finns kvar kan det gå illa.

Peppar peppar så ha jag fram till skrivande stund inte haft någon hund som fastnat i något när den hoppat, hoppas turen håller i sig.

Det jag vill ha sagt med detta är att man ska ha en väldigt bra anledning för att låta sin hund hoppa i arbetssituationer. Jag har köpt vuxna hundar genom åren som var pigga på att hoppa över allt möjligt men jag lärde dom av med det. Att få dom att hoppa är inga problem för dom vill in till djuren och jobba, men ivern hundarna har gör att dom många gånger” bara tar sig över” in till djuren. Hundar behöver göra en medveten avvägning innan hoppet så att det blir så bra och säkert som möjligt.

Se hunden på denna korta film hur han väger av och tar sats för att hoppa på ett vettigt sätt.

 https://www.youtube.com/watch?v=aN71M7Mmqoo

 

 

Kommentarer

  • Paula säger:

    Jag förstår precis vad du menar med att avväga om man behöver att hunden kan hoppa eller ej. Efter ett tag på godset såg jag fördelen med att Elle kunde hoppa in, så det blev hopplektioner utan djur, sedan med djur under ordnade former. Det bär respekt med sig att öppna grindar för att släppa in hunden med 100-tals får i fållan, det kan gå galet!

    2013-01-25 | 21:36:45

Kommentera inlägget här: