taketimebordercollies.blogg.se

Pass nr 7

Kategori: Följ Spot

Dagens pass blev i ungefär i samma stil och utfall som sist. Han parera djuren fint visa eye i vissa lägen och har ett helt okej lugn för sin ålder när djuren går på olika håll när han trycker mot staketet. Spot har börjat ha lite verktyg nu i sin verktygslåda för att hantera lite olika situationer plus att han har fått fram en bra trygghet gentemot djuren när de tittar och utmanar honom. Han har blivit stångad en gång under denna första inledande tid och det bekom honom inte alls. Han var uppe på benen direkt och gick mot djuret som gav honom en törn. Att bli stångad trampad inklämd med mera är vardag för en arbetande hund. Det är så det är att vara vallhund helt enkelt.

Det Spot har gjort hittills är att förberedas för ”riktig” träning, han har fått lite fårvana och större intresse för djuren för var gång han tränat. Men nu behövs det något mer för att jag ska kunna gå vidare med honom.

Spot behöver mer mognad mer intensitet och inte minst utvecklas fysiskt. Jag är ingen vän av att gå vidare med träningen innan de verkligen är redo. Då blir träningen en form av jämkning och det passar inte mig. Jag vill köra på ordentligt. Jag tror inte heller att jag kommer fortare till det mål jag har med mina hundar. 

Två av de bästa hundar jag har haft Don och Samantha hade helt olika start i livet som vallhundar. Don köpte jag när han var fyra månader och Samantha (vilket dåligt namn eller hur?) när hon var 22 månader. Don var en fantastisk naturbegåvning och redan vid sex månaders ålder kunde ha vara behjälplig med vissa jobb, innan han var två år hade han vunnit flera tävlingar i olika länder, Samantha hade inte ens börjat träna då. Men när hundarna var inne på sitt fjärde år var de båda två mycket dugliga hundar.Det finns ett talesätt som säger att hunden ska ha” ett år i varje ben” först då har den nått sin mognad och ett stabilt pålitligt sätt att arbeta. Detta förutsätter att hunden både är väl tränad och har en hel del arbetserfarenhet.

To make a good dog great it needs work!

Så från och med nu kommer Spot att vara på fåren högst en gång i veckan fram till han är ca 12 månader gammal och då hoppas jag att han är redo att tränas ordentligt och är han inte det får han vänta tills han är redo.

Nu kommer jag att börja med att få igång Spots kullbror Boy den närmsta tiden. Boy är lite mer omogen som hund så det kanske inte går alls nu, jag får se helt enkelt. Senare i veckan kommer jag att börja skriva om hur Boy börjar sin träning. Blir kul att jämföra de två! 

Samantha! Could I have another one just like her, please?

Kommentarer

  • Ida säger:

    Så spännande att ha flera hundar! :) Hur exakt menar du med "riktig" träning? I längd på passen, i belastning eller annat?

    /Ida

    Svar: Hej Ida! Med "riktig" träning menar jag att man går in och ställer krav på lydnad och utförarande vilket belastar hunden på ett helt annat sätt än vad min inledande träning gör. Passen kan också bli längre men det är mindre viktigt egentligen.
    /Jonas
    Jonas Gustafsson

    2013-01-15 | 19:38:46
    Bloggadress: http://www.doggystajl.net
  • Lena Andersson,Sörmlands VK säger:

    Trevlig och intressant läsning.
    Saknar lite att folk vill dela med sig i träningen.

    Kommer att följa eran träning och försöka lära mig en del :)

    2013-01-15 | 21:07:29
  • Lena Andersson,Sörmlands VK säger:

    Hur har ni era hundar,inne alla tillsammans m.m..... eller hundhus ?
    Hur ser du på för och nackdelar med det .

    Svar: Hundarna här bor i hundhus. Jag tycker att jag får en bättre och tydligare relation till hundarna genom att ha det så. Blir mindre tjat och gnat i vardagen och var gång jag går ut till hundarna upplever dom mig som källan till allt positivt i deras liv.
    Jonas Gustafsson

    2013-01-15 | 22:05:54
  • Jenny Fridh säger:

    Don var en hund jag gillade mycket! Minns när jag passade honom när jag bodde i Lomma.

    2013-01-16 | 22:13:00
    Bloggadress: http://www.glimmagarden.com
  • Nina säger:

    Kanske ska prova med ett, ja vad sjutton blir det nu då. Barnbarns barn till Samantha, ja till Don också förstås då ;-) Efter Sweep..

    2013-03-25 | 15:44:41
    Bloggadress: http://www.viatt.se
  • Anni säger:

    Hej Jonas
    Kommer det fortsättning på din träning med dessa unga hundar?
    Hoppas verkligen det!!!

    Svar: Hej! Jag det kommer mera om både det ena och andra. Har bara haft en del annat att stå i sista tiden.
    Jonas Gustafsson

    2013-04-12 | 10:59:42

Kommentera inlägget här: