taketimebordercollies.blogg.se

Pass nr 5

Kategori: Följ Spot

Idag när det var dags för ett nytt pass för Spot så ville jag ha lite andra förutsättningar för att kunna väcka mer av hans naturliga sidor. Från nu och ett litet tag framåt vill jag ha får som rör sig ganska lätt och är lättpåverkade av hund. Det jag är ute efter är att han ska bli ännu mer ”på”, det brukar hundar bli när fåren rör sig mer. Jag hoppas också att han ska börja använda mer eye när djuren är känsligare. Mest har ju Spot varit på 40 bagglamm som tar det ganska piano de vänder lätt upp mot hund och när fåren inte är för snabba så är det lättare att tillgodose en border collies kontroll behov. Så idag använde jag sju vuxna får som inte är allt för vana vid hund.

Hur blev det då?

Spot blev mer på, väldigt mycket mer och det är jag väldigt nöjd med. Jag fick dämpa honom flera gånger och han tog det på ett bra sätt utan att tappa fokus på fåren.

Tidigare har han visat fin förmåga och instinkt att hålla de 40 bagglammen tillsammans även när han drev dom lite på ”öppet” fält. Nu med färre och mycket livligare får så skulle de bli intressant och se om han kunde behålla ett lugn i sin vilja att hålla djuren samlade.  Fåren var lite som popcorn när dom blev tryckta mot staketet av Spot och han var verkligen med på noterna att hålla koll på dom. I början blev hans pareringar lite snäva och heta men efter som han är i lina kunde jag med hjälp av den hålla emot och med ett jämt drag (inga ryck) få honom ut på ”rätt” avstånd så han uppnådde kontroll över de får som ville fly undan. Efter några pareringar med denna typ av hjälp så börja han hitta hur han skulle göra helt själv. Mycket bra! Det var endast vid ett tillfälle strax i början som han ville kasta sig in mot fåren och tack vare linan kunde jag bara hålla emot och be Spot att ta det lugnt. På så vis är ingen skada skedd med onödig stress på fåren och heller blev hunden inte än mer upphetsad. 

Blev det då mer eye?

Stundtals var det en viss skillnad men inget nämnvärt så det ska det jobbas vidare på. Fåren betedde sig inte på ett bra sätt för att framkalla mer eye detta på grund av att dom gick undan för lätt helt enkelt. Eftersom border collies "trycker" på djuren med sina ögon så måste det finnas något att trycka mot. Går fåren undan för lätt som de gjorde idag så trycker ju inte hunden på djur som sticker utan den ska/vill parera ut lite på sidan för att ta kontroll över djuren. Eftersom jag är av den uppfattningen att border collies först och främst vill kontrollera fåren så kommer hunden inte fortsätta ”trycka” om den känner att den inte har full kontroll över dom. 

Hade inte möjlighet att ta bild på Spot idag så det blir en bild på Derek Scrimgeours Sweep. En hund som jag tyckte väldigt mycket om, kanske den bästa arbetshund jag sett. Han hade ett starkt eye, fantastisk känsla och intellekt som var förbluffande. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: