taketimebordercollies.blogg.se

Följ Spot!

Kategori: Följ Spot

Idag på nya årets andra dag var det så dags att påbörja utbildningen av Take Time Spot  V1426/2012. Spot är efter Take Time Tyke V1137/2007 och Mai V1743/2009.Här på bloggen har jag tänkt berätta skriva och visa hur jag tränar en unghund. Kommer även att dela med mig av det mesta som rör sig kring en vallhund på en gård, saker värda att tänka på som kan vara bra och dåliga. Det kan finnas saker som till en början kan te sig som ganska oskylidga och harmlösa men kan få en riktigt dålig inverkan längre fram men mer om detta dunder andra rubkriker. Under denna rubriken- Följ Spot ska det uteslutande handla om hans träning och utveckling.
 
Spot är född 2012-04-16 och blir 9 månader snart. För mig är det lite tidgt att börja träna en unghund i så låg ålder men jag har bedömt det som att Spot har den mentala mognaden som krävs redan nu. På det vis jag bedriver unghundsträning så är den från min sida ganska kravlös. Hunden känner press från fåren, omgivningen och den mentala ansträngning det är för en hund att börja använda sin instinkt (vad jag anser om instinkten kommer under annan rubrik). 
 
Som ni kan se på bilden så har jag Spot i koppel. Koppel eller en längre lina (linans användning kommer under egen rubrik) har jag på ALLA unghundar för att på så sätt hjälpa hunden att koncentrera sig OCH för att hunden ska hitta sitt eye. Jag försöker även tända de flesta hundar när de är i koppel. Detta går inte alltid men så fort den har ett hyfsat intresse kommer koppel eller lina på. Jag vill att fåren ska flytta sig undan från unghunden ganska lätt men de ska ändå inte springa iväg. Är det inte ett visst motstånd för hunden att trycka på fåren så lär den sig inte hur den fungerar i förhållande till får. För att den ska flytta fåren måste den börja aktivera sitt eye och "trycka" iväg fåren med sina ögon. För att fåren ska uppföra sig "rätt" brukar jag låta dom stå i ett hörn eller utmed ett staket. 
 
Idag fick Spot prova på hur det är att vara i koppel och pressa lite på fåren med sitt eye. Han fick även gå efter dom när han tryckt iväg dom. När fåren börja gå iväg en liten bit gjorde Spot något som jag blev riktigt nöjd med för att vara första gången han var på får så här. När han följde efter så börja han vid ett flertal tillfällen att koncentrerat ta sig ut på sidan för att inte mista kontrollen över fåren. Detta är ju även den inledande rörelsen för hunden att ta sig runt på andra sidan, men det dröjer ett tag innan jag låter honom göra det. När fåren stod i hörnet var Spot framme och lukta på något får och smaka lite lätt i ullen. Eftersom hunden är i koppel så kan det inte hända så mycket dåligt vare sig för får eller hund och jag som tränare kan agera på ett lugnt positivt och stöttande sätt. Det är ju precis det som en unghund behöver, stöd och uppmuntran. 
 
Om man börjar en unghunds utbildning med att ha den lös springandes runt i hög fart, splittra får skilja ut ett får och hålla det med en smått frustrerad och ibland skogstokig tränare i hasorna så tycker jag att man gör hunden, sig själv och FRAMFÖRALLT fåren en otjänst. 
 

Kommentarer

  • Mette säger:

    Trevlig läsning, kommer följa Spot. Jag har en jämngammal kille.

    Svar: Kul du vill hänga med på Spots resa att bli en bra och användbar vallhund. Jag hoppas och tror att han ska bli det:)
    Jonas Gustafsson

    2013-01-04 | 09:02:01
    Bloggadress: http://mette.ozzy.se/

Kommentera inlägget här: