taketimebordercollies.blogg.se

Grundläggande mål

Kategori: Följ Spot

Ingen träning för Spot idag.
 
Så här precis i början tycker jag det kan räcka med tre fyra ggr per vecka. Men efterhand som han tänder till mer och svarar på träningen så kommer jag att öka dosen och se om han orkar med mer.
 
Mitt grundläggande mål när jag börjar träna en unghund är att hunden ska.
 
¤ Få självförtroende.
 
¤ Börja använda sitt eye för att flytta får.
 
¤ Förstå hur den på egenhand kan hantera får
 
¤ Om fåren ökar farten ska hunden ha "verktygen" i sig att själv få ner tempot igen.
 
¤ Hunden ska veta hur det den gör påverkar fåren.
 
Under tiden den utvecklar och lär sid detta kommer jag att lära den de fem grund kommandona.
 
Framåt / Get up
 
Höger / Away
 
Vänster / Come bye
 
Sakta / Steady
 
Ligg / Lie down
 
Här är en liten film som visar hur jag vill att Spot ska arbeta innan jag går vidare ytterliggare. Hunden på filmen är Take Time Dawn och på den nivå hon är när detta filmades är hon redo att göra en del jobb. 
 
Lägg märke till hur Dawn driver både ifrån mig och till mig ansvarsfullt koncentrerat och självständigt.
I sidledsrörelserna är hon också lugn och koncentrerad. Min filosofi är att hunden ska egentligen inte behöva springa fortare än vad den situation den är i kräver. 
 
 
Unghundar har mycket att lära och det är mycket arbete för att få hundarna så som man önskar.
Men när det ger bra resultat är det värt varenda sekund av arbete!
 
 
 

Kommentarer

  • Ewalena Strömbäck säger:

    Det här kommer att bli kanonbra, har en 9 mån unghund och behöver tips hur man kan gå tillväga för att börja rätt!!! / Ewa Lena

    2013-01-03 | 21:21:30

Kommentera inlägget här: