taketimebordercollies.blogg.se

Pass nr 3

Kategori: Följ Spot

I helgen har jag haft möjlighet att ha Spot på fåren vid ett tillfälle. Denna gång arbeta vi på bagglamm ca 40 st. Redan när han såg dem på lite avstånd så där en 30 meter sänkte han sig lite och linan spändes rejält! Han är i gång nu kan jag konstatera!

Anledningen till att jag valde att ha fler djur denna gång var att djuren skulle sprida sig mer när han höll upp dem i hörnan på hagen. När man gör på detta viset med en unghund kommer den ena delen av flocken vara ”obevakad” vilket gör att de obevakade djuren förhoppningsvis börjar röra på sig och vill gå iväg. Jag vill skapa detta läge så att Spot börjar få överblick och inte stirrar sig blind på de djur som står direkt framför honom.  Vid de två första passen har Spot visat att han vill gå ut och täcka när en mindre flock börjar röra sig ifrån honom. Jag hoppades att han skulle vara redo för en större rörligare grupp djur. Naturligtvis under kontrollerade former, d.v.s. i ett hörn eller längs staket (det kommer att dröja innan Spot får jobba på öppet fält). Den första gången lammen börja gå iväg och Spot inte var riktigt beredd på det (han tyckte att han hade koll) då kasta han sig iväg snett mot djuren som var på väg bort. Eftersom jag har Spot i lina så höll jag bara emot och sa hans namn med lite sträng röst. Då stanna han upp och titta på djuren och konstaterade att det där inte fungerade så  bra. Nu hade han plötsligt två flockar med 5-10 meters mellan rum. Då drog jag honom med ett jämt tryck i linan på den ena hållet så han börja komma runt djuren som gått iväg en bit. När vi tillsammans kommit tillräckligt långt runt gick alla djuren ihop igen. Spot gjorde samma misstag en gång till fast denna gång åt det ”andra” hållet. Efter att jag hjälpt honom runt ett par gånger kunde jag börja se att han själv ville ta initiativ till att hålla alla djuren på plats. Varje gång jag såg honom ”tänka” rätt så förstärkte jag hans ”tanke” genom att dra lätt i linan för att på så vis hjälpa honom med att lyckas. Efter ett par minuter med hjälp på detta vis börja Spot göra detta så lugnt bra och förhållandevis medvetet att jag kunde lägga på kommando för höger och vänster.

En annan sak som hände under detta passa var att ett bagglamm tyckte att det här med vallhundar inte var något han tänkte finna sig. Spot blev först undrande och han har ju ingen erfarenhet alls med får och då har han inte verktygen och självförtroende att lösa en sådan situation. Jag berömde honom väldigt mycket när han stod där med en lugn och stadig stämma och med min fria han mota jag bort fåret. Detta upprepa sig cirka fem gånger under passets gång och för varje gång märktes det tydligt hur mycket tryggare Spot blev med att stå mot bagglammet. Sista gången situationen inträffa så klara Spot av att vända lammet själv med endast bra stöd från min röst. Efter det var jag klart nöjd och avsluta passet.

För mig är unghundsträning som att bygga hus.

Jag vill bygga från grunden. Man sätter inte i fönster och dörrar först! Så fort det blåser lite kommer det blåsa omkull. När hunden är vuxen och välutbildad vill jag att den klarar av att behålla hjärnan kvar i sitt huvud oavsett hur besvärliga djuren är.

 

 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: