taketimebordercollies.blogg.se

Pass nr 4

Kategori: Följ Spot

Idag tyckte jag det var dags att byta ut kopplet mot en längre lina när jag tränade med Spot. De andra gånger jag tränat Spot har han visat flera bra kvaliteter.  Det lilla han har varit osäker på fåren när de tittat på honom och tendenser att hetsa upp sig när fåren rört sig ifrån honom har han fort kommit över. Jag finner så otroligt många fördelar med att träna med lina på hunden och en av dessa är att man kan vara positiv med hunden i stort sett hela tiden. Jag kan stötta och hjälpa hunden hela tiden. På ett enkelt sätt får jag fram en massa bra egenskaper och instinkter i hunden som den sen kommer att ha med sig alltid.

Spot är en hund med  i mitt tycke ett väldigt bra temperament. Han står med alla fyra tassarna på jorden och hetsar inte upp sig så lätt. Han är också kommunicerbar i alla lägen vad han än har för sig. Det här med bordercolliens temperament kan det inte läggas tillräckligt stor vikt vid anser jag. Hundar med ett bra psyke utan rädslor för fåren är mycket lättare att träna, dom har lätt för att ta in vad vi vill förmedla till dom. Hundar med bra psyke har i regel större uthållighet, både fysisk och mental uthållighet är klart mycket bättre när temperamentet är bra.

Idag lät jag Spot driva fåren längs staketet lite längre sträckor och även någon liten bit på ” öppen” mark. Det han har visat så bra de tidigare passen, att försöka hålla fåren samlade upp mot staketet gjorde han även bra när det blev mer drivning som det blev idag. Han gjorde det riktigt bra till och med.

Även idag hade vi 40 bagglamm när vi träna och när flocken blev lång så blev Spot ivrig och börja dra och streta i linan eftersom han kände att han tappa kontrollen över djuren. I sådana lägen stannar jag upp och håller emot i linan och försöker tala lugnande till Spot, när han är lugn får han gå igen. Detta skedde ett par gånger men ganska snart så förstod Spot att fåren sticker ju faktiskt inte. När Spot kände sig lugn med att flocken ibland blev lång och gick lite fortare så koppla han på hjärnan och flytta sig i sidled för att få överblick och kontroll på den främre delen av flocken. (Det är viktigt att man inte har en för stor hage när man tränar med lina så att fåren springer bort från hunden i tid och otid.)

Spot utvecklas överraskande snabbt i detta inledande skede och så är det långt ifrån med alla hundar. Det Spot visar upp är mer undantag än regel. Men det är väldigt glädjande!

En annan sak jag notera idag när jag träna Spot var att hans koncentration var högre och han hade lägre kroppsställning idag. Jag träna med Spot i 10 min och efter cirka 6 min orka han inte hålla koncentrationen på samma nivå. Han tappa varken tålamod eller viljan att träna men jag tror inte att de 4a sista minuterna gav speciellt mycket för honom förutom att det är kul att vara vid fåren.

Något jag försöker vara noga med när jag tränar unghundar är

1.       Att inte börja träna förrän hunden är fysiskt och mentalt mogen!

2.       Göra tränings passen korta! Jag menar korta!!! 10 min max!

 

 

 

 

Kommentarer

  • Sven Sognevik säger:

    Hej Jonas!
    Mycket bra upplägg dag för dag. Hoppas många är inne på din blogg. Vet du hur många besökare?
    Sven

    Svar: Hej Sven! Tack för din uppskattning av bloggen:) Det är många inne på bloggen varje dag 2-350 unika varje dag och upp mot 800 sidvisningar. Flera besökare från andra länder också som översätter med google translator. Riktigt roligt med så stort intresse för min blogg:)
    Jonas Gustafsson

    2013-01-08 | 20:56:44
  • Lisa säger:

    Jag är nyfiken på dina kurser men bor nere i Skåne, var håller du hus?

    Svar: Nu på vinterhalvåret så har jag får vid Blentarp. Under betessäsong utanför Malmö.
    Jonas Gustafsson

    2013-01-11 | 19:49:00

Kommentera inlägget här: