taketimebordercollies.blogg.se

Träning

Kategori: Träning

Under denna rubrik kommer jag skriva om mitt sätt att träna bordercollies så att de kan utföra bra arbete. Jag vill inleda med hur jag ser på grunderna i träningen, utan en bra grund att stå på kommer utvecklingen av hunden ta mer tid än vad det egentligen hade behövt.

Bordercollien har i mina ögon några saker som är väldigt viktigt att tänka på när man börjar med att träna sin hund. De saker jag först försöker få på plats i hunden kanske mer ska kallas förberedelse till träning. Jag anser att det är  nödvändigt att sätta sig in i hur hunden tänker, vad har den för behov, vad vill den uppnå?

Min bild av vad en bordercollie vill uppnå med fåren över allt annat är att ha kontroll på dom. Inte hämta dom! Inte driva dom! Inte Inte bita dom! Inte jaga dom etc. Dom vill ha kontroll, punkt!

Det här med jaga, bita, rusa på djuren är i min mening ett utryck först och främst för att de inte får kontroll. Dom jagar egentligen kontrollen över fåren inte fåren i sig själv.

Det är väl ingen som sett en bordercollie springa efter och försöka stoppa parkerade cyklar? Stillastående joggare? Bilar som inte är i rullning?

Det här med att visa hur de ska uppnå kontroll har jag tagit fasta på i mitt sätt att träna. Jag vill ha fåren på en relativt liten yta så att dom inte kan springa för långt bort från den unga hunden. Det får heller inte vara för lite plats så att fåren blir skämda av unghunden då kan det hända att de vänder sig om och vill stånga bort hunden.  

Jag har hunden i koppel som är ca 2 meter långt i början. Detta har jag även när hunden ska bli ”tänd” på att arbeta med fåren. Det finns hundar som kan bli hämmade av kopplet så då får de springa lösa till dess att de visar ett någorlunda intresse och då åker kopplet på.

Bordercollien är avlad sedan lång tid tillbaka att hantera får genom att kommunicera med dom. Denna kommunikation fungerar bäst när hunden är lugn och trygg i sin inställning till fåren. Då känner sig fåren trygga med hunden och en bra kommunikation kan uppstå. Får (eller kor för den delen) ska inte vara rädda för hunden de ska ha respekt och vara väldigt alerta på de signaler hunden sänder ut.

Den selektiva avel som skett på bordercollie under lång tid har bland annat gått ut på att djurhanteringen fungerar bäst om hunden befinner sig på ett avstånd från fåren så att fåren kan ”gå undan” för hunden. Detta har uppnåtts genom att man avlat fram en hund som rör sig i bågar runt fåren för att inte skrämma bort fåren innan hunden kommit till den punkt där man vill att den ska börja påverka fåren. Det här avståndet man har lyckats avla fram bygger på en form av rädsla och lite överdriven respekt. Den här ”rädslan” är också något jag lägger stor vikt vid att arbeta bort när jag startar upp en unghund. Vissa hundar har väldigt lite av den, andra mer. Jag utgår ifrån att alla unghundar behöver hjälp med detta och detta får inte förbi ses!

De allra flesta hundar som brister i sin djurhantering med rusningar, bet och liknande beteende beror enligt min mening på att hunden är ”rädd” för fåren.

När jag har den unga hunden i koppel på ett begränsat område med får som uppför sig på ett bra sätt för en unghund så jobbar jag med att tillgodose hundens känsla av kontroll och att bygga upp hundens självförtroende gentemot fåren.

När dessa två första bitar är väl utvecklade i unghunden går jag vidare i träningen.  Jag kommer dock att fortsätta med  hunden kopplad ett tag till, jag byter ut det korta kopplet mot en ganska tunn och lång lina som är 15-25 meter lång ca.

Hur jag använder linan varför och hur det fungerar återkommer jag med i ett annat inlägg under denna rubrik.

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Mycket intressant blogg. Har själv en 10 mån BC som jag ska komma igång med i vår.
    Kommer följa bloggen i fortsättningen med.

    Svar: Roligt att du vill följa bloggen och Spots utveckling:)
    Jonas Gustafsson

    2013-01-07 | 06:59:48
  • Erica Sjöberg säger:

    Intressant att du lägger stor vikt på grunden, och hundens självförtroende. Vet dem som fuskar med det och kör på nästan direkt. Gillar att läsa din blogg!

    Svar: Tack Erica!
    Jonas Gustafsson

    2013-01-07 | 20:04:22
  • Sussi säger:

    Hit kommer jag att komma på nytt med mera tid för att läsa. Intressant blogg.

    Svar: Välkommen!
    Jonas Gustafsson

    2013-01-08 | 11:00:48

Kommentera inlägget här: